Gdy społeczeństwo się wzbogaca, coraz większą wagę przykłada między innymi do ekologii. Dotyczy to także transportu zbiorowego, w tym autobusów miejskich. Jakie rozwiązania są dziś najbardziej ekologiczne?
Autobusy spalinowe
Miejskie autobusy zasilane silnikami diesla powoli odchodzą do historii. Niegdyś widok kopcących Ikarusów i Jelczów był w polskich miastach codziennością. Dziś większość z nich to bardzo nowoczesne pojazdy, które nie tylko emitują mało zanieczyszczeń, są także bardzo ciche i komfortowe.
Obecnie produkowane pojazdy z silnikami spalinowymi być może są jednak jednymi z ostatnich z takim napędem.
Pojazdy hybrydowe i elektryczne
Świetne osiągi w ruchu miejskim mają produkowane od kilku lat autobusy hybrydowe. Potrafią przejechać pewien dystans na prądzie, dzięki czemu emitują znacznie mniej spalin, niż tradycyjne – z silnikiem spalinowym.
Jeszcze dalej idącą modyfikacją jest napęd całkowicie elektryczny. Taki autobus potrzebuje co prawda specjalnych stacji ładowania, pozwala jednak mocno ograniczyć emisję zanieczyszczeń. Autobusy elektryczne mają zasięg od kilkudziesięciu do stu kilkudziesięciu kilometrów, a ładowanie może trwać od kilkunastu minut do kilku godzin. To zupełnie wystarczające parametry do codziennej pracy w miejskich warunkach.
Autobusy na wodór
Jednym z najnowszych sposobów napędzania pojazdów komunikacji miejskiej jest zasilanie wodorem. Paliwo to jest wykorzystywane do generowania energii w procesie odwróconej osmozy. Prąd następnie jest przekazywany do silników elektrycznych. Taki napęd nie potrzebuje bardzo ciężkich i mało ekologicznych baterii, ani stacji ładowania. Tankowanie zbiornika z wodorem wygląda i trwa podobnie do tankowania zwykłego paliwa na stacji benzynowej.
Jednym z pierwszych polskich miast, które chce wprowadzić do użytku autobusy wodorowe jest Lublin.