Choć wciąż stanowią mniejszość, sprzedaje się coraz więcej samochodów elektrycznych. Jako, że działają one na silniku elektrycznym zasilanym z akumulatora, są znacznie prostsze niż samochody spalinowe. Chociaż mają mniej części do konserwacji, w niektórych przypadkach nawet o 60% mniej komponentów, nie zwalnia ich to z awarii. Niektóre z nich mogą być bardzo poważne i kosztowne w naprawie. Oto najczęstsze z awarii.
Awaria regeneracyjnego układu hamulcowego
Samochody elektryczne wykorzystują hamowanie do odzyskiwania energii. System ten współpracuje one z konwerterem, który ładuje akumulator po naciśnięciu hamulca lub podczas hamowania silnikiem. Konwerter ten może ulec awarii i nie będzie ładować energii. Jeśli tak się stanie, lampka ostrzegawcza dotycząca ładowania nie będzie nic wskazywać. Wtedy też akumulator wyczerpie się znacznie szybciej.
Awaria akumulatora
Jako jedna z najważniejszych części, jest również jedną z najdroższych. Z tego powodu producenci oferują dłuższą gwarancję na akumulator niż na resztę pojazdu. Zwykle jest to od 8 do 10 lat i około 150 000 kilometrów. Awaria akumulatora jest szybko wykrywana, ponieważ albo nie będzie się on ładował, albo rozładuje się bardzo szybko. Aby uniknąć pogorszenia stanu, należy unikać szybkiego ładowania, a akumulator powinien być zawsze naładowany do poziomu od 20% do 80%. Jeśli konieczna będzie jego wymiana, koszt może wynieść około 25 000 złotych lub nawet więcej. Jeśli masz problem z akumulatorem, lub doświadczysz jakiejkolwiek innej awarii samochodu elektrycznego podczas trasy w Puławach lub okolicy polecamy skorzystanie z pomocy drogowej w Puławach https://pomoc-drogowa.pulawy.pl/ zapewniającej szybką pomoc.
Awaria oprogramowania
Samochody elektryczne mają więcej oprogramowania niż samochody spalinowe, zwłaszcza jeśli chodzi o ładowanie akumulatora i zarządzanie energią. Awarie często pojawiają się, gdy nadchodzi czas na przeprowadzenie odpowiednich aktualizacji. Może to zająć dużo czasu, samochód może się zablokować, a jego systemy mogą przestać działać.
Usterka w procesie ładowania
Usterki mogą wystąpić z różnych powodów. Po pierwsze, punkt ładowania może być w złym stanie lub nieaktywny. Jeśli stacja nie ładuje i pozostaje zablokowana bez możliwości odłączenia kabla, należy wyszukać i zresetować mechanizm różnicowy tego punktu ładowania. Następnie powinno być możliwe odłączenie kabla. Może się również zdarzyć, że samochód nie ładuje się lub ładuje się bardzo wolno. Może to być spowodowane niewystarczającą mocą (na przykład w domu).
Podczas ładowania, gdy samochód jest zablokowany, kabla nie można odłączyć. Próba jego odłączenia bez uprzedniego otwarcia samochodu może zablokować ładowanie lub spowodować uszkodzenie kabla lub samego akumulatora.
I oczywiście, jeśli podczas tego procesu ładowania lub w dowolnym innym momencie wykryty zostanie zapach spalenizny, należy natychmiast wysiąść z samochodu i wezwać służby ratunkowe, wskazując, że jest to problem w samochodzie elektrycznym.