Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale samochód z tylnym napędem prowadzi się zupełnie inaczej, niż ten z przednim. Jeszcze inaczej powinniśmy zachowywać się za kierownicą samochodu z napędem na cztery koła. Na czym polegają te różnice? Jak prowadzić auto z napędem na tył żeby było bezpiecznie? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Samochody z napędem na tył
Często można spotkać się z opinią, że auta z tylnym napędem służą jedynie do „palenia gumy” czy „robienia wywijasów” na drodze. Faktem jest, że samochód z napędem na tył łatwiej wpada w poślizg. Jednak czy to powoduje, że takie auta są niebezpieczne? Mogą być niebezpieczne, jeśli kierowca nie zna specyfiki swojego pojazdu, lecz czy to dotyczy jedynie tylnonapędowych samochodów? Oczywiście, że nie. Dlatego wskazówki, które zaraz poznasz – znajdą zastosowanie zarówno w autach z napędem na tył, jak i na przód. Pamiętaj jednak, że ich przestrzeganie jest szczególnie istotne w wypadku tylnonapędowych pojazdów ze względu na ich „łatwość” wpadania w poślizg względem samochodów z napędem na przednią oś. Zaczynamy!
Jak prowadzić auto z tylnym napędem?
Po pierwsze trzymaj obie ręce na kierownicy. Uczą nas tego już na kursie prawa jazdy. Pamiętamy o tym przez kilka miesięcy od otrzymania uprawnień. Lecz zazwyczaj nadchodzi taki moment, w którym czujemy się już „pewnie” w samochodzie i zmieniamy swój styl jazdy na nieco bardziej wyluzowany – jedna ręka na kierownicy, druga na lewarku zmiany biegów bądź, co gorsza, mamy w niej telefon. To absolutne niedopuszczalne – zasada jest prosta – dwie ręce na kierownicy gwarantują nam lepszą kontrolę nad pojazdem, co zwiększy nasze bezpieczeństwo w każdych warunkach drogowych, bez względu na pojazd, jakim się poruszamy.
Po drugie nie dodawaj gazu przy pokonywaniu zakrętów. Jeśli to zrobisz – najprawdopodobniej stracisz przyczepność tylnych kół i wpadniesz w drift. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem na zakręty jest jednostajna jazda – bez dodawania gazu i bez ostrego hamowania.
Po trzecie nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą. Ta zasada sprawdzi się niezależnie od posiadanego napędu, lecz samochodach z napędem na tylną oś jest to szczególnie ważne. Wykonując gwałtowny ruch kierownicą np. przy wyprzedzaniu z prędkością 80km/h – narażamy się na zarzucenie tyłem samochodu. Jeśli potrafisz opanować samochód w takiej sytuacji, to nie powinieneś stworzyć dużego zagrożenia, ale jeśli nie umiesz zapanować nad pojazdem w poślizgu (który sam wygenerowałeś gwałtownymi ruchami) – stanowisz śmiertelne niebezpieczeństwo dla pozostałych uczestników ruchu.