Przełom XX i XXI wieku oznaczał wielki postęp w motoryzacji. Coraz popularniejsze stawały się auta klasy kompakt. Nie brakowało w nich zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, silniki stawały się nowoczesne, a wyposażenie znacznie przewyższało to, dostępne w tej klasie jeszcze kilka lat wcześniej. Jakie przełomowe modele dostępne były na rynku 20 lat temu? Wtedy obiekt pożądania, dziś dostępne za kilka tysięcy złotych. Wciąż oferują jednak sporo!
VW Golf – król klasy kompakt
Choć to Fiat 127 był pierwszym nowoczesnym kompaktem, to Volkswagen Golf został okrzyknięty pierwszym kompaktem. Kolejne generacje były tak dobre i popularne, że nazwano ten model królem klasy kompakt. Jakiego Golfa mogliśmy dostać w okolicach roku 2000? To czwarta generacja. Golf IV był prostym samochodem, cenionym za trwałość i oszczędne silniki TDI. Był dostępny w wielu wersjach nadwoziowych. Wyróżnia go przeciętność w niemal każdym aspekcie.
Ford Focus – najlepsze prowadzenie w klasie?
Następca Forda Escorta wprowadził nową jakość do projektowania zawieszenia w klasie aut kompaktowych. Ford Focus wyróżniał się rewelacyjnym prowadzeniem, a także designem w stylu New Edge. Ostre linie i bogate wyposażenie sprawiły, że stał się jednym z najpopularniejszych samochodów w swojej klasie. Dobre prowadzenie charakteryzowało nawet najmocniejsze modele. Wersje Focus ST i Focus RS złamały przeświadczenie o tym, że mocne auto nie może mieć przedniego napędu.
Alfa 147 – Bella Italia!
Jednym z najpiękniejszych aut w swojej klasie bez wątpienia była Alfa Rome 147. Zaprezentowana w 2000 roku „Włoszka” przez kolejne kilka lat biła na głowę większość rywali nie tylko pod kątem wyglądu, ale i wyposażenia. Skórzana tapicerka, kubełkowe fotele, wielofunkcyjna kierownica, czy elektroniczne dodatki – tego próżno było szukać w Golfach, Astrach i Focusach. Alfa posiadała także rewelacyjne silniki. Niestety dotyczy do jedynie motorów wysokoprężnych Common-rail, co nie do końca pasuje do sportowych aspiracji marki.
Honda Civic VII
W tamtym okresie fani Hondy zapewne złapali się za głowę. Dotąd sportowy i zwinny Civic zmienił się w kompakta przypominającego vana. Średni wygląd spowodował natomiast, że w samochodzie zrobiło się przestronnie. Civic przestał być tym samym pojazdem dla pryszczatych nastolatków, stając się pełnoprawnym autem rodzinnym. Dobre silniki i wysoka trwałość sprawiają, że do dziś ten model jest popularny na drogach.
Który z tych pojazdów jest najlepszy? Idealne byłoby połączenie uniwersalności Golfa, prowadzenia Focusa, wyglądu Alfy Romeo i niezawodności Hondy.
Kompakty na przełomie wieków były najpopularniejszym segmentem samochodów w Europie. Dziś ustępują nieco SUV-om. W przeszłości popularne były jednak zupełnie inne pojazdy. Zobacz artykuł o zlocie miłośników Forda T.