Motocykl składa się z szeregu współpracujących ze sobą podzespołów i układów — kiedy jeden z nich zaczyna szwankować, odbija się to na pozostałych, co doprowadza do ich nadmiernej eksploatacji i awarii. Jednym z kluczowych elementów każdego jednośladu jest zawieszenie, które pozwala na precyzyjne prowadzenie maszyny oraz komfortowe i bezpieczne podróżowanie. Mimo to motocykliści często zaniedbują wymianę części i płynów eksploatacyjnych w przednich i tylnych amortyzatorach. W tym materiale omówimy zadania, właściwości i rodzaje oleju do amortyzatorów — po przeczytaniu tego artykułu już nigdy nie zapomnisz o jego terminowej wymianie i starannym wyborze.
Olej do lag — jakie spełnia zadania w zawieszeniu?
Prawidłowo pracujące zawieszenie pozwala na precyzyjną, bezpieczną i komfortową jazdę — żeby było to możliwe, między ruchomymi elementami amortyzatora musi zostać zachowany film olejowy. Smarowanie to podstawowa funkcja oleju do amortyzatorów, o której wie każdy motocyklista. Jednak nie jedyna — olej do lag to również chłodzenie i oczyszczanie współpracujących elementów (podczas tarcia dochodzi do wzrostu temperatur i powstawania zanieczyszczeń, w tym opiłków metali). Ostatnim zadaniem jest tłumienie odbicia i dobicia zawieszenia.
Olej znajdujący się w zawieszeniu ulega zużyciu tak samo, jak każdy inny płyn eksploatacyjny w twoim motocyklu. W trakcie zimowania — przez dużą wilgotność i wahania temperatur — gromadzi się w nim woda, a podczas jazdy trafiają do niego zanieczyszczenia — zarówno z zewnątrz (np. drobinki piasku przeciskające się przez uszczelniacze), jak i z wewnątrz (m.in. ze współpracujących elementów). Wiesz już, że olej się zużywa i należy go regularnie wymieniać, żeby zawieszenie miało szansę prawidłowo funkcjonować. Pytanie tylko, co ile? Rekomendujemy wymianę oleju w lagach co 2 lata lub po przejechaniu 25 000 kilometrów. Pamiętaj, że producent twojego motocykla lub zawieszenia mógł przewidzieć inne interwały wymiany. Jeśli tak jest, koniecznie stosuj się do jego zaleceń.
Jaki olej do lag wybrać? Specyfikacja i właściwości oleju
Olej do zawieszeń motocyklowych opisuje szereg parametrów, które decydują o jego zastosowaniu, klasie i jakości — warto, żebyś je poznał przed zakupem. Najważniejszymi z nich jest lepkość kinematyczna (cSt) i wskaźnik lepkości (eng. viscosity index; VI). Warto zaznaczyć, że kierowanie się wysokością tych wskaźników może być zgubne — w tym przypadku więcej nie oznacza lepiej. Im wyższy współczynnik lepkości kinematycznej, tym mniejsze tarcie będzie zachodziło pomiędzy współpracującymi elementami amortyzatora, jednak nie oznacza to lepszej pracy zawieszenia. Jeśli wybierzesz olej o złej lepkości — niedopasowanej do amortyzatorów w twoim motocyklu — możesz nie uzyskać odpowiedniego filmu olejowego, co będzie objawiało się przegrzewaniem amortyzatorów i nieprawidłową pracą zawieszenia. Lepkość kinematyczna oleju podawana jest dla dwóch temperatur — 40 i 100 stopni Celsjusza. Różnicę pomiędzy tymi dwoma wartościami opisuje wskaźnik lepkości. Powinieneś pamiętać, że im niższy wskaźnik lepkości (VI), tym lepiej. Oznacza to, że olej w granicznych temperaturach cechuje się mniejszą różnicą lepkości kinematycznej.
W tym miejscu musimy zaznaczyć, że podczas wyboru oleju powinieneś kierować się zaleceniami producenta — jeśli rekomenduje olej do lag 10W 50 lub olej do lag 5W 30, to właśnie taki powinieneś wybrać. Lepkość kinematyczna i wskaźnik lepkości to ważne parametry, jednak w pierwszej kolejności kieruj się wytycznymi marki, która zaprojektowała twój motocykl lub zawieszenie.
Jaki olej do amortyzatorów motocyklowych? Mineralny, półsyntetyczny czy syntetyczny?
Wiesz już jakie zadania spełnia olej w zawieszeniu motocyklowym i jakie opisują go parametry. Jednak stając przed wyborem oleju do lag, pierwszy rzuci ci się w oczy jego rodzaj — mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Te 3 rodzaje różnią się praktycznie wszystkim — od procesu produkcji, przez bazę olejową i dodatki uszlachetniające, do ceny włącznie. Mimo tego nasza rada jest prosta. Jeśli nie ogranicza cię budżet, wybierz olej syntetyczny. To on cechuje się najlepszymi parametrami i najwyższą jakością. Jego jedyną wadą jest cena — ta potrafi być nawet dwa razy wyższa niż oleju mineralnego i około 50% wyższa od olejów półsyntetycznych, które są mieszanką wyrobów mineralnych i syntetycznych.
Olej do amortyzatorów motocyklowych znajdziesz w I’M Inter Motors i na imready.eu
Wybierając olej do amortyzatorów motocyklowych, warto sięgać po produkty renomowanych producentów. Castrol, Motul, Elf, Silkolene i Liqui Moly — tym markom możesz zaufać. Duży wybór olejów do lag znajdziesz w I’M Inter Motors, największej sieci sklepów motocyklowych w Polsce, i na imready.eu. Wraz z szerokim asortymentem spotkasz tam atrakcyjne korzyści zakupowe — darmowa wysyłka, darmowy zwrot towaru do 60 dni i bezpieczne płatności online to dopiero początek. Odwiedź jeden z 35 sklepów stacjonarnych I’M Inter Motors lub wejdź na imready.eu i wybierz najlepszy olej do amortyzatorów motocyklowych.