Przy wyborze opon do samochodu osobowego czy ciężarówki zwracamy uwagę na ich dopasowanie, a także wszelkie parametry wpływające na bezpieczeństwo. Warto zatem dowiedzieć się jak to wygląda w przypadku opon do ciągników rolniczych. Czy lepiej sprawdzą się opony radialne czy diagonalne?
Na co należy zwrócić uwagę wybierając opony przemysłowe do ciągników rolniczych?
Podobnie jak w przypadku innych pojazdów, tak i w odniesieniu do traktorów trzeba przede wszystkim zwrócić baczną uwagę na kwestie bezpieczeństwa. Dotyczy to zarówno opon radialnych, jak i diagonalnych. Warto wiedzieć, że mają one cechy wspólne, a mianowicie ogólną budowę. Składają się z bieżnika, osnowy, opasania, a także stopki. Jednak jak można się domyślić są też elementy, które je różnią. Warto poznać je bliżej by dokonać trafnego wyboru opon przemysłowych.
Charakterystyka opon diagonalnych
Należy zacząć od tego, że osnowa opon diagonalnych składa się z kilku warstw kordów, które ułożone są na przemian. Gumowane nici osnowy , czyli kordy wzmacniające, przebiegają pod kątem od 30 do 40 stopni do jej linii centralnej. Przebiegają przez całą oponę. Każda warstwa kordów biegnie w przeciwnym kierunku przez co tworzą one krzyżujący się wzór. To ile takich warstw znajduje się w oponie przemysłowej diagonalnej zależy od jej wielkości, a także obciążenia jakiemu ma być poddana. Zaletą takich opon jest ich odporność na uszkodzeni mechaniczne. Jednak przy pracach w polu zwykle rolnicy obniżają ciśnienie w oponach w celu uzyskania lepszej przyczepności, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni, a to prowadzi do odkształcania się opon diagonalnych. Użytkownicy ciągników rolniczych, którzy wybierają opony przemysłowe diagonalne doceniają to, iż są one cichsze od swoich radialnych odpowiedników.
Wszystko co należy wiedzieć o oponach radialnych
Należy wiedzieć, że opony radialne są jeszcze bardziej odporne na uszkodzenia niż diagonalne. Wszystko za sprawą wzmocnionej budowy. Otóż w ich przypadku warstwy gumowanych nici osnowy ułożone są pod kątem prostym do linii centralnej. To jeszcze nie wszystko, ponieważ kolejne warstwy kordu znajdują się pod bieżnikiem i są ułożone ukośnie względem siebie, pod kątem od 15 do 25 stopni. Takie opony przemysłowe są zatem sztywniejsze od diagonalnych. Gwarantują lepszą przyczepność. Mają też wzmocnione czoło, przez co nawet przy obniżonym ciśnieniu opony są zabezpieczone przed odkształceniem. Bieżnik jest sztywny i dobrze przylega do podłoża, z kolei boki takich opon są elastyczne. Takie parametry opon radialnych sprawiają, że także zużycie paliwa w ciągnikach rolniczych jest mniejsze w stosunku do tych, gdzie stosowane są opony diagonalne.
Jaki typ opon przemysłowych wybrać do ciągników rolniczych?
Wybierając pomiędzy oponami radialnymi i diagonalnymi należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, po jakiej nawierzchni będzie się poruszać traktor. Jeśli ciągnik używany jest do prac rolniczych to na pewno lepiej ze względu na swoje parametry wytrzymałościowe przy mniejszym ciśnieniu w oponach sprawdzą się radialne. Tam, gdzie traktory wykorzystywane są w pracach budowlanych także wytrzymalsze opony będą lepszym wyborem, choć wszystko zaeży od podłoża. Jeśli traktor używany jest do ciągnięcia cysterny i porusza się po drogach miejskich, to na pewno można rozważyć zakup opon przemysłowych diagonalnych. Na pewno w przypadku opon przemysłowych ważnym elementem jest także cena. Opony przemysłowe w AlleOpony24.pl są wytrzymałe, wykonane z wysokiej jakości mieszanek gumowych, a jednocześnie niedrogie. Na pewno niezależnie od tego, czy wybór pada na opony diagonalne czy radialne, warto w przypadku ciągników rolniczych przeznaczonych na pole zwrócić uwagę na wyposażenie opon w kołnierze przylegające do felgi. Taka budowa sprawia, że pomiędzy kołnierz a oponę dostaje się znacznie mniej brudu.
Opony przemysłowe do ciągników rolniczych powinny mieć odpowiednią rzeźbę, tak by nie ugniatały zanadto gleby i przez to nie niszczyły plonów. Na pewno przy orce potrzebny jest głębszy bieżnik, a w przypadku przemieszczania się pomiędzy grządkami istotne znaczenie ma szerokość opon do ciągników rolniczych.