Samochody o napędzie wodorowym to wciąż nieznana, lecz bardzo rozwojowa gałąź przemysłu motoryzacyjnego. Mówi się o nich, że są ekologiczne, ale niedostępne dla przeciętnego kierowcy i bardzo kosztowne w zakupie. Technologia wodorowa budzi kontrowersje, w związku z czym w tym tekście chcielibyśmy rozwiać wszelkie wątpliwości oraz obalić mity dotyczące samochodów wodorowych.
Co wiemy o napędzie wodorowym?
W jaki sposób funkcjonuje napęd wodorowy? Jego działanie polega na generowaniu energii elektrycznej koniecznej do poruszania się pojazdem w reakcji odwróconej elektrolizy. Cały proces przebiega w ogniwach paliwowych, gdzie w wyniku połączenia wodoru z tlenem powstaje energia konieczna do napędzania silnika elektrycznego. Powstała energia jest magazynowana w zamontowanych w samochodzie akumulatorach, które pełnią funkcję buforu. Magazynowana w baterii energia wykorzystywana jest na przykład w trakcie przyspieszania. Możliwe jest również odzyskiwanie i przechowywanie energii kinetycznej podczas hamowania. Rynek samochodów wodorowych dopiero się rozwija. Na przykładzie obecnie dostępnych modeli możemy ocenić, że koszty ich eksploatacji, a także zasięg na jednym zbiorniku wodoru będą zbliżone do parametrów pojazdów o napędzie spalinowym. Problem wciąż stanowi tankowanie wodoru. W chwili obecnej w Polsce sieć stacji, umożliwiających uzupełnienie zbiorników nie istnieje. Według planów, sytuacja ma zmienić się diametralnie do 2030 roku. Wtedy na terenie naszego kraju funkcjonować ma przeszło 100 stacji tankowania wodoru. W odróżnieniu od ładowania akumulatorów w przypadku tradycyjnego samochodu elektrycznego, tankowanie wodoru jest szybkie, napełnienie przeciętnego zbiornika trwa bowiem niespełna pięć minut.
Skrajne opinie dotyczące samochodów wodorowych
W opinii publicznej i wśród przeciwników tego typu napędów krąży wiele teorii dotyczących zagrożeń związanych z technologią wodorową. Wszelkie obawy dotyczące bezpieczeństwa samochodów wodorowych wydają się być nieuzasadnione. Sam proces wytwarzania energii jest w pełni bezpieczny, podobnie jak tankowanie wodoru. Temperatura samozapłonu wodoru wynosi aż 575 stopni, a sam pierwiastek dzięki niskiej masie łatwo utlenia się do atmosfery. Jednak wiele osób podchodzi entuzjastycznie do samochodów wodorowych. Główną zaletą samochodów napędzanych wodorem jest przede wszystkim ekologia, czyli bezpieczeństwo dla środowiska. Pojazdy wodorowe nie emitują szkodliwych spalin, a jedynym efektem ubocznym procesów zachodzących w silniku jest czysta woda!